Når går det endelig mot lovlig proffboksing i Norge! Her hever Cecilia Brækhus sine fire belter - som den første kvinnen i verden!

Når går det endelig mot lovlig proffboksing i Norge! Her hever Cecilia Brækhus sine fire belter – som den første kvinnen i verden!

Den sittende regjeringen har sett seg lei på at Cecilia Brækhus og andre norske boksere må ut av landet for å praktisere idretten sin, og nå har man endelig gått til det steget å forandre den såkalte knockoutloven!

Det ligger an til at vi endelig kan få oppleve Cecilia Brækhus på norsk jord, og det kan skje fortere enn man aner. Regjeringen har altså gått til det steget og fremmet en proposisjon, eller et lovforslag, som går ut på at proffbokseloven skal oppheves.

Endringer i knockoutloven

For at endringene skal tre i kraft og at proffboksing skal kunne utøves i Norge er det en forutsetning at idretten skal reguleres gjennom knockoutloven. Denne stammer fra 1981, noe som passende nok er Brækhus’ fødselsår. På spørsmål fra TV2 sier kulturministeren at om denne proposisjonen vedtas før jul kan Brækhus og andre boksere utøve idretten sin i Norge utpå nyåret – og det betyr at vi har mye moro så se frem til! Hovedpersonen selv sier at dette er helt nødvendig for å holde idretten i live.

De endringene som er gjort i knockoutloven innebærer at det ikke lenger er krav til hjelmer samt et kamplengdene er tilpasset det som er standarden for profesjonell boksing. Også amatørbokserne får sitt, og vi husker alle at de norske håpene i forbindelse med OL ble utesteng ettersom de måtte forholde seg til det norske regelverket.

Vi applauderer

At vi endelig får en regjering med handlekraft innenfor denne sportsgrenen er virkelig på tide, og vi kan ikke annet enn å applaudere beslutningen. At en av de største idrettsmenneskene i norsk historie ennå ikke har fått muligheten til å utøve sin idrett i Norge er ingenting annet enn en skam, og det er derfor på høy tid at vi får se The First Lady kjempe på hjemmebane. At Brækhus er fornøyd med dette er det nok ingen tvil om hvis vi får en skikkelig tittelkamp her hjemme kommer det utvilsomt til å gi sporten et enormt løft!

Vi gratulerer alle bokseentusiastene der ute!